ПОДРЕМВАЙ СЛЕД АЛАРМАТА... ПО ПРАВИЛНИЯ НАЧИН

22/06/2017
 ПОДРЕМВАЙ СЛЕД АЛАРМАТА... ПО ПРАВИЛНИЯ НАЧИН

Повечето от нас нямат много избор относно това кога да се събуждат сутрин, същевременно приблизително 85% от хората нямат нужда от аларма, за да се събудят. Но ние все пак можем да решим кога да се включи алармата на нашия будилник.

 

А ти оставаш ли в леглото да спиш до последния възможен момент? Или си даваш малко време, за да се посъбудиш, надявайки се, че едно леко дремване ще те улесни да станеш от леглото? Големият въпрос тук е, дали подремването след алармата действително улеснява събуждането или го прави по-трудно?

 

Специалистите са склонни да имат различни мнения по този въпрос, въпреки че всъщност няма подобно публикувано изследване по темата - което със сигурност отразява несъответствия между това, което широката общественост има нужда и желае да знае, и въпросите, които се считат за достатъчно важни, за да се инвестират пари и научни усилия в тях. Все пак има някои публикувани изводи и за съжаление ако си от хората, които се наслаждават на идеята да подремнат още няколко минути след звънването на алармата, тези заключеният няма да са ти много приятни.

 

Повечето изследователи твърдят, че отлагането няма да те накара да се чувстваш по-отпочинал(а). Ако не друго, то може дори да затрудни събуждането ти.

 

Аргументите против


Основната причина против този вреден навик е много проста и ясна – често процеса на събуждане се измества с цял час. Повечето учени са съгласни, че за този час ще бъде по-добре да имаш качествена и пълноценна почивка.

 

 

Може би най-коварният ефект от това отлагане е за тези хора, които по принцип са преуморени. Ако не получаваш достатъчно сън, е по-вероятно да се върнеш в началото на цикъла на съня, след като изключиш алармата. Това води до производството на хормони, които насърчават дълбокия сън. Началото на цикъла на съня е най-лошия момент, в който можеш да се събудиш, защото това оставя усещането, че си спал зле.

 

За да стане още по-сериозно, като натискайки бутона за повтаряне на алармата неколкократно, тренираш ума си да бъде объркан от алармения звук. Вместо да го разпознава като тон "стани от леглото", това е звукът "само още няколко минути" - нещо, което може да продължи безкрайно.

 

Но толкова ли е лошо да си подремнеш още 9 минути? (Това идва оттам, че когато будилниците са били механични, бутонът за отлагане е бил прикрепен към частта контролираща минутите и традиционно е бил настроен за 9 минути възможно най-дълга почивка)

 

Хайде, поспи си още малко


Поспиването след алармата не е чак толкова голямо зло. Допълнителните 10 минути, които получаваш като отлагаш ставането, всъщност могат да ти помогнат да събудиш внимателно ума, вместо да го шокираш при събуждане.

 

Ако не се оставиш да заспиш дълбоко отново, а вместо това използваш това време да се събудиш постепенно, това не е толкова лошо. Ако си толкова уморена, че се връщаш да спиш обратно, отлагането няма да ти помогне, но ако е начин, по който се разбуждаш малко по малко, това няма да навреди.

 

В един идеален свят ще спим според естествения ни биологичен часовник, който ще ни позволи да заспиваме и да се събуждаме във времето, което най-добре отговаря на нашите лични биологични нужди (някои от нас винаги ще стават по-рано или по-късно, отколкото други).

 

Но ние не живеем в този свят, така че трябва да се справим с това, по най-добрия начин. Многократно спиране на алармата очевидно не ни помага. Но не всички лиготии са лоши. Отделянето на девет минути, за да разтегнеш тялото и ума си, да се оставиш да се събудиш, е ок и няма да навреди, стига да не си толкова изтощен(а), че да искаш да скочиш пак в леглото и да потънеш в дълбок сън.

Назад към всички статии