КАК ДА СПИМ - ЧАСТ I

24/07/2017
КАК ДА СПИМ - ЧАСТ I

Трябва ли да пиеш по-малко кафе? Добре ли е да взимаш мелатонин? Можеш ли да се научиш да живееш с по-малко сън? Представяме ти нашето детайлно ръководство за сън в днешните стресови времена.

 

Лекарите работят на болнични смени, които могат да продължат 36 часа без сън и доста често без почивки за повече от няколко минути. За да бъдеш лекар, трябва да поставяш нуждите на други хора пред своите. Лекарите просто трябва да са изключително издръжливи и в кондиция при постоянно напрежение и стрес.

 

Но какво се случва с всички нас- останалите, нормални хора?

 

Липсата на сън се проявява като пристъпи на гняв и отчаяние, смесени с някаква еуфория, както и много други объркващи усещания. Доста често се получават физически реакции, които нямат нищо общо със случващото се, като например да се разсмееш по време на ситуация, която би трябвало да те натъжи. Въпреки че си недоспала, се чувстваш така, сякаш не е проблем да продължиш да работиш и дори не си помисляш, че всъщност може дори да е опасно (в зависимост от това какво работиш). Знаеш, че ставаш раздразнителна и понякога ужасна, но не мислиш, че това което правиш би могло да бъде опасно. Специалистите по съня често оприличават хората, лишени от сън на пияни шофьори: Те не сядат зад волана, мислейки, че вероятно ще убият някого. Но както при пиянството, едно от първите неща, които губим, когато сме лишени от сън, е самосъзнанието.

 

Причината е следната – мислиш си, че можеш да издържиш, че сънят е най-лесното нещо, което да отрежеш, за да имаш повече време, и това прави нарушаването на съня сред най-често срещаните източници на здравословни проблеми в много страни. Недостатъчният сън причинява много хронични и остри заболявания, които оказват огромно въздействие върху качеството на живот. Статистиката е трудна за интерпретация. Много учени са разглеждали ефекта от съня върху сърдечно-съдовите заболявания, рака, затлъстяването, и когнитивната недостатъчност.

 

Въпреки че никой не знае точно защо спим, това е универсална биологична нужда. Никое животно с мозък не може да оцелее без да спи. Знае се, че делфините могат да спят само с половината от мозъка си, като остават частично будни, в случай че има хищници. Много от нас прекарват голяма част от живота си в подобно състояние.

 

Ние, хората, почти никога не се замисляме за съня - колко много ни е нужен, как да го оптимизираме, дали има начини да изиграем системата. Какво може да се каже с точност за съня? Има вечно разделение между това, което е известно на учените и това, което повечето хора всъщност правят.

 

 

От колко сън действително имаш нужда?

 

Според едно проучване, направено във Финландия, продължителността на съня, който е свързан с най-малко болни дни, е бил 7,6 часа на вечер за жените и 7,8 часа при мъжете. В такъв случай, това е или количеството сън, което поддържа хората в добра кондиция, или е количеството, при което е най-малко вероятно да излъжат, че са болни, когато не им се ходи на работа. Повечето възрастни функционират най-добре след седем до девет часа сън на нощ. Да заспиваш и да се събуждаш по едно и също време всеки ден също е много важно. Когато сме спали по-малко от седем часа, ние не сме пълноценни (като степента на пълноценност се различава от човек до човек). Когато сънят е постоянно под шест часа на ден, ние сме изложени на по-голям риск от проблеми със здравето.

 

В следващата част от статията ще научиш, дали можеш да свикнеш да имаш по-малка нужда от сън, дали кафето може да замести съня, и ролята на телефоните при спането. Следи ни! Като междувременно не пропуснеш и да си набавиж най- бързия и евтин начин за постигане на повече комфорт при съм- удобна възглавница.

Назад към всички статии