ИСКАШ ДА СПРЕШ С ВРЕДНАТА ХРАНА? ТВОЕТО РЕШЕНИЕ Е СЪНЯТ

16/01/2018
ИСКАШ ДА СПРЕШ С ВРЕДНАТА ХРАНА? ТВОЕТО РЕШЕНИЕ Е СЪНЯТ

Ако ти се прияжда шоколад, или снакс след тежък ден, това може да се дължи на факта, че си лишена от качествен сън, според ново проучване. Изследователите са установили, че липсата на сън може да доведе до повишен апетит и афинитет към нездравословни храни.

 

Според данните, един на всеки трима възрастни не получават достатъчно сън и приблизително същия процент са затлъстели.

 

Доказателства от лабораторни и епидемиологични изследвания започват да свързват постоянно недостатъчния сън с повишен риск от затлъстяване.

 

Липсата на сън може да бъде рисков фактор, тъй като увеличава глада, благодарение на деликатния баланс между консумираните хранителни вещества и енергийните разходи,докато си в будно състояние, които обикновено остават същите, независимо дали си получила достатъчно сън или не.

 

Едно проучване сравнява 14 иначе здрави млади възрастни, които имат четири нощи на нормален сън (8,5 часа), и такива с четири нощи с ограничен сън (4,5 часа). И двете групи са снабдени с внимателно приготвени ястия. В последния ден участниците получават здравословно ястие, последвано от свободен избор в снекбара, съдържащ вкусни храни, включващи бисквити, бонбони и чипс (това, което изследователите наричат "изключително вкусни, възнаграждаващи закуски"). Онези, които са в групата, лишени от сън, са склонни да ядат закуски с повече въглехидрати и почти два пъти повече мазнини и протеини.

 

Предишните изследвания на екипа предполагат, че лишаването от сън засяга нивата на ендоканабиноидите, химикалите в мозъка, които участват в регулирането на апетита и се свързват със същите рецептори като марихуаната.

 

 

Екипът успява да измери концентрацията на специфичен ендоканабиноид, наречен 2AG  в кръвта. И за двете групи изследователите свързват тези нива с глад и прием на храна.

 

При нормални условия на сън концентрацията на 2AG постепенно се увеличава в кръвта през деня, като достига връх в ранния следобед, който съвпада с началото на следобеднитезакуски.

 

Но за хора, които са спали по-малко, изследователите не само отбелязват по-голямо увеличение в концентрацията на 2AG, което продължава късно вечерта, но и участниците са по-гладни и по-склонни да се хранят с нездравословни закуски. Нарастването на концентрацията на ендоканабиноид настъпва в същото време, когато хората съобщават, че са по-гладни.

 

Въпреки че проучването е малко, екипът провежда статистически тестове на данните, които показват, че всъщност има значителни разлики между двете групи.

 

Това изследване е важна стъпка в разбирането на връзката между ендоканабиноидната система, липсата на сън и наддаването на тегло. Разкриването и разбирането на съответното влияние на тези различни фактори може да помогне в разработването на нови стратегии за модулиране на сигнализирането чрез ендоканабиноидната система без да са необходими лекарствени интервенции.

 

Лишаването от сън е свързано с множество отрицателни резултати и това е само една стъпка в разбирането, че получаването на достатъчно почивка наистина може да подобри здравето ни.Опитваме се да покажем на хората, че те трябва да мислят за добрия сън като важен аспект от поддържането на добро здраве.

Назад към всички статии