ХРАНИ И НАПИТКИ ЗА НАСЪРЧАВАНЕ НА ДОБЪР СЪН

|
ХРАНИ И НАПИТКИ ЗА НАСЪРЧАВАНЕ НА ДОБЪР СЪН
Сънят не само ни помага да се чувстваме енергизирани и тонизирани, но също така играе решаваща роля за поддържането на емоционалния баланс и здравето на имунната ни система. В съвременната реалност достатъчното количество качествен сън на ежедневна база е труднопостижим житейски трофей. Все пак решение съществува. Малцина са наясно с факта, че включването на определени храни в ежедневната диета може да насърчи пълноценната отмора и да подобри значително качеството ѝ. Затова в днешната публикация ще насочим вниманието си към 10-те най-добри храни и напитки, с помощта на които да постигнем така желания спокоен нощен сън:

 

  • Киви: Имайки предвид малките размери на този плод, бихте се изненадали от количеството основни хранителни вещества, които съдържа, включително такива, които насърчават нощния сън. Освен на витамини и фибри, той е отличен източник на серотонин - един от главните невротрансмитери, които регулират съня. Кивито се отличава и с богато съдържание на ключовите витамини С и Е, както и на антиоксиданти, които могат да спомогнат за понижаване на холестерола, подобряване действието на храносмилателната система и насърчаване на порива за релаксацията преди лягане.

 

  • Орехи: Орехите са специфични с това, че изобилстват от хранителни вещества с изключително благотворно влияние върху качеството на съня. Те са естествен източник на мелатонин - хормон със съществена роля в жизнените функции, чиято главна функция е да регулира цикъла сън-събуждане. Орехите съдържат също магнезий, здравословни мазнини и триптофан - аминокиселина, която стимулира синтеза на серотонин и мелатонин - със силно изразен успокояващ ефект.

 

  • Череши и вишни: Черешите и вишните, включително черешовият сок, са обект на силно внимание именно заради потенциалните си ползи за съня. Те не само съдържат жизненоважните елементи: магнезий, кали и фосфор, но също така са основен източник на вече споменатия мелатонин, спомагащ за регулиране цикъла на съня. Консумацията на череши черешов сок е неминуемо свързано с подобрена продължителност и качество на съня, което го прави отличен избор за тези, които се борят с безсъние.

 

  • Бадеми: Бадемите са универсални ядки, които несъмнено предлагат многобройни ползи за здравето. Те са богати на магнезий - минерал, който стимулира отпускането на мускулите, успокояването на нервната система и насърчаването на релаксиращата и спокойна почивка през нощта. Освен това бадемите са източник на протеини и здравословни мазнини, които могат да допринесат за емоционалния ви баланс и стабилност не само нощем, а и денем.

 

 

  • Топло мляко: Класиката “чаша топло мляко преди заспиване” е традиционно почитана във времето напитка за насърчаване на спокойния нощен сън. Млякото съдържа триптофан - важна аминокиселина, повишаваща нивото на серотонин и подпомагаща дълбоката релаксация. То има успокояващ ефект върху тялото, което допълнително помага за по-бързото заспиване.

 

  • Билкови чайове: Лечебните напитки като напр. билков чай от лайка, корен от валериана или мента отдавна се използват като естествени лек срещу безсъние. Чаят от лайка е известен със своите успокояващи свойства, докато коренът от валериана намалява нивата на на тревожност. Можете да превърнете изпиването на чаша топъл билков чай преди лягане в ежедневен релаксиращ ритуал и със сигурност позитивните резултати за съня ще надхвърлят очакванията ви.

 

  • Мазни риби: По-мазните риби, като риба тон, скумрия и сьомга, са отлични източници на калий, витамин D и омега-3 мастни киселини. Тези здравословни мазнини са не само полезни за здравето на сърцето, но и допринасят за по-добър сън. Омега-3 мастните киселини намаляват нивата на стрес, което неминуемо се отразява благотворно на времето за отмора през нощта.

 

  • Банани: Бананите са чудесен вариант за лека следобедна закуска, който ще ви помогне да се наспите пълноценно. Те съдържат калий и магнезий, които подпомагат отпускането на мускулатурата и пораждат чувство за спокойствие. Освен това бананите съдържат полезни фибри и естествени захари, осигуряващи пълноценното освобождаване на енергия през цялата нощ. По този начин приемът им предотвратява резки понижавания/повишавания на кръвната захар, които могат да осуетят плановете ви за пълноценна релаксация.

 

  • Пълнозърнести храни: Включването на пълнозърнести храни във вашите вечерни ястия също може да спомогне значително спокоен нощен сън. Пълнозърнестите храни, като овесени ядки, киноа и кафяв ориз имат нисък гликемичен индекс, благодарение на което те поддържат стабилността на нивата на кръвната захар. Сложните въглехидрати, които се съдържат в пълнозърнестите храни, стимулират освобождаването на серотонин, подпомагайки качествената отмора.

 

  • Черен шоколад: Ако сте любители на сладкото и жадувате за лакомство преди лягане, черният шоколад е идеалният здравословен избор. Той съдържа антиоксиданти и магнезий, като същевременно има по-ниско съдържание на захар от млечния шоколад. Шоколадът стимулира освобождаването на серотонин, което допринася за подобряване на настроението и качество на съня.

 

Обогатяването на вашата диета с питателни, полезни храни и напитки несъмнено може да насърчи и подобри съня ви. Също толкова важно е обаче да поддържате постоянен графика си на сън, да изградите полезна и устойчива рутина преди лягане и да поддържате предразполагаща за почивка среда. Не забравяйте, че индивидуалните реакции към храната могат да варират, така че обърнете внимание как тялото ви реагира на различни храни и адаптирайте приема им спрямо това поведение.

0 Коментара