7 ГРЕШКИ, КОИТО ПРАВИШ ПРИ СЪБУЖДАНЕ

28/05/2017
7 ГРЕШКИ, КОИТО ПРАВИШ ПРИ СЪБУЖДАНЕ

Изключи ли алармата, за да си поспиш още малко тази сутрин? Протегна ли ръка за чаша топло кафе? Пропусна ли закуската? Ако това бяха въпроси на тема "Как да се събудиш", нямаше да се справиш добре.

 

Но не позволявай това да е проблем за теб. Навиците при заспиване и навиците при събуждане за добро или за зло лесно се тренират.

 

Ето как да се справиш със седем често срещани грешки, и винаги да се събуждаш като професионалист:

 

ГРЕШКА #1

 

Обличаш се и се приготвяш в тъмното.

 

Стани и засияй! Наистина! Приемането на сурова доза слънчева светлина като начало на сутринта, може да ти помогне да се събудиш много лесно, защото биологичният часовник на тялото ти е чувствителен към светлината и тъмнината. Издърпай завесите или закуси на терасата.

 

Правенето на упражнения навън може също да бъде приятен начин да дадеш знак на мозъка си, че е време да започнеш деня.

 

Ако се събуждаш преди изгрев или в облачно време, включи повече лампи вкъщи, за да има повече светлина. Колкото по-рано се събуждаш, толкова по-малко ярка трябва да бъде светлината.

 

 

ГРЕШКА #2

 

Поддаваш се на изкушението да си полежиш още малко, след като се включи алармата. Някои го наричат "бутона за отлагане." Така или иначе, идеята е същата: Ако отлагаш, губиш.

 

Когато се събуждаш първоначално, имаш усещането, че ти се иска да заспиш отново и всичко ти се струва много бавно и мътно. Това се нарича инерция на съня и е нормален процес, който помага за предпазването на съня ти през цялата нощ. Проблемът е, че сутринта това може да бъде много,много трудно да се преодолее и да станеш от леглото, когато си поискаш. Бъди силна – изключването на алармата, за да подремнеш още малко само ще влоши нещата. Сънят след това не е толкова качествен и ще те накара да се почувстваш още по-уморена и стресирана. Вместо това настрой алармата си за по-късно. Най-добре се наспи както трябва, за да избегнеш необходимостта от аларма. Ще се почувстваш наспала се и по-свежа, ако се събуждаш без електронна помощ.

 

 

ГРЕШКА #3

 

Традицията повелява – първо кафе!

 

Казваш, че не можеш да функционираш правилно без кафе? Подценяваш се. Хората често пият кофеин, за да се събудят сутрин, но това се случва съвсем естествено, благодарение на движението, светлината и времето. Хората, които пият кафе сутрин, надценяват силата на кофеина. Стимулантът работи частично, като блокира ефекта на аденозина, химикал, който мозъкът произвежда, за да отразява естественото желание за сън през деня. Тъй като този химикал е в недостатъчно количество сутрин, по-добре да изчакаш с кафето, когато си на работа или просто да го оставиш за по-късно, когато тялото ти е изградило достатъчно аденозин.

 

Хората се самоубеждават, че се нуждаят от кофеин, който да ги събуди, което всъщност не е биологично вярно. Това наистина е въпрос на сънна инерция, която избледнява с времето.

 

ГРЕШКА #4

 

Пропускаш закуската.

 

След като си си починала добре през нощта, ще трябва да заредиш правилно тялото си, за да бъдеш продуктивна през целия ден. Препоръчително е да закусиш с храна, богата на фибри и белтъчини, като пълнозърнест хляб с фъстъчено масло или овесени ядки с твърдо сварено яйце. Внимавай със закуски, които имат високо съдържание на ненаситени мазнини, магнезий и калий, които насърчават съня. Има и плюс! Закуската също може да ти помогне да отслабнеш. Проучване от 2013 г. е установило, че затлъстелите жени с наднормено тегло, които закусват сутрин, свалят повече килограми и сантиметри от талията си, отколкото тези, които ядат повече калории на вечеря, но същото количество.

 

 

ГРЕШКА #5

 

Не разпускаш на преди лягане.

 

Ако често се хвърляш в леглото с уморено тяло и натоварено съзнание, задай си следния въпрос: “Отделих ли време, за да си почина?” Работата, чистенето или дори гледането на телевизия до последния момент преди лягане те натоварват. Това може да те заблуди колко дълго всъщност спиш. Трябва да си отделиш достатъчно време преди да заспиш, за да се наспиш качествено.

 

ГРЕШКА #6

 

Не спиш достатъчно дълго или добре.

 

Ако не спиш, както се препоръчва от седем до девет часа на денонощие, ще ти бъде трудно да се събудиш. Но тъй като ежедневието ни е супер натоварено, много хора чувстват глад за сън през цялото време.Доброто качество на съня е също толкова важно. Препоръчително е да се избягват вечерни дози кофеин, алкохол и тежка храна. Също така е важно да се придържаме към един последователен режим, дори и през почивните дни. По този начин биологичният часовник на твоето тяло ще свикне с нормалното време за лягане, което ще ти помогне да заспиваш по-добре през нощта и да се събуждаш по-лесно всяка сутрин.

 

ГРЕШКА #7

 

Не търсиш помощ.

 

Ако спиш много часове, а се събуждаш уморена, това е знак, че нещо се случва по време на съня ти, което го разваля. Най-често срещаните виновници са хроничната болка, сънната апнея и проблеми с дишането.Консултацията със специалист може да е ключова за диагностицирането и лечението на такива състояние и ще ти помогне да се събуждаш, чувствайки се жива и енергична. Тази първа стъпка е изключително важна. Много хора, които са сънливи през деня, всъщност по време на сън изпитват проблеми с дишането и нямат представа за това.

Назад към всички статии