Блог Меню

Често срещани митове за съня, Част I

30.09.2019

За нещо, в което прекарваме около една трета от живота си активно, знаем удивително малко за съня. Така че не е изненадващо, че онлайн пространството е пълно с всевъзможна заблуждаваща информация за това, колко сън ни е необходим, как да спим ефективно и как някои избори, като диета например, влияят на качеството на нашия сън. Но не се притеснявай: тук сме, за да изясним тези въпроси. Започваме!

1. Мозъкът ни се „изключва“ по време на сън.

Когато имаме здравословен сън, преминаваме през четири или пет цикъла на мозъчна активност на нощ - от бавни темпове на активност по време на дълбок сън, до висока активност, когато сънуваме (тогава мозъчната активност е сравнима с това да си напълно буден).

И макар да е очевидно, че трябва да стоим далече от стимуланти преди лягане, които ще поддържат мозъка ни активен, също е добре да избягваме депресанти, които пречат на необходимата цикличност на мозъчната дейност.

2. Безсънието е физически, а не умствен проблем.

Често си мислим, че неспособността да спим е резултат само от физически проблеми - прекалено много кофеин, или захар, например. Но това е много наивно. Реалността е, че невъзможността ни да спим обикновено е резултат от това, че не можем да успокоим ума си.

Реално сънят е свързан с успокояване на мозъка ни, което означава, че за повечето нас притесненията са враг на номер едно за добрия сън. Докато прилагаш естествени начини да забавиш мозъка си и да подобриш съня си, променяйки средата, трябва да бъдеш търпелива в намирането на добра комбинация от режим, тъмнина в помещението, температура и комфорт, които работят конкретно за теб.

3. Хъркането е нормално и не е нужно да се притесняваш

Хъркането е неприятно за твоя партньор, но може да бъде и по-сериозно. Честото и силно хъркане може да бъде симптом за сънна апнея, която увеличава риска от развитие на сърдечно-съдови заболявания и диабет, и може да причини сънливост през деня и нарушена продуктивност.

4. Нарколепсията означава, че заспиваш случайно през деня

Въпреки че има много неща, които не разбираме за безсънието, нарколепсията може би остава още по-неразбрана. Объркват ни представите, които получаваме за разстройството от филми и сериали, където персонажът изнася презентация, или води разговор, и заспива по средата на изречението. Това е напълно погрешно разбиране за нарколепсията и няма нищо общо с реалността.

Всъщност тя е резултат от недостатъчно качествен сън, където границата между това, да си заспал и буден, е размита. Въпреки че това може да означава, че заспиваш през деня, тя се проявява също толкова често като обща сънливост през целия ден, или по други начини, като катаплексия (загуба на мускулен контрол), или сънна парализа (невъзможност за говорене по време на събуждане, или заспиване).

5. Можеш да „наваксаш“ със съня

Всички сме имали от онези интензивни работни седмици (или луди почивни дни), в които сме стояли до изгрев слънце и се е налагало да работим и на следващия ден. Въпреки че можем да се справим с това от време на време, създаването на подобен навик може да се превърне в проблем. Един от най-разпространените митове за съня е мисленето, че можем да функционираме с малко сън за известно време, след което да „наваксаме“ после. Истината е, че тялото не работи по този начин.

Тялото ти се нуждае от постоянство, и колкото по-малко сън получаваш, толкова повече си вредиш на хормоналните нива. Когато не спиш достатъчно, тялото ти приема това за някаква травма, тъй като няма причина да си будна, когато всъщност трябва да спиш. Това от своя страна повишава хормоните на стреса (предимно кортизола) и може да причини много проблеми - хроничната му секреция може да доведе до голямо разнообразие от ужасни заболявания и състояния.

6. Нямаш нужда от режим

Искаш да живееш един вълнуващ живот и идеята за „рутина“ вероятно те плаши - независимо дали става дума за пътувания, работа, или нещо друго. Но що се отнася до съня, рутината е от изключително значение.

Трябва да си създадеш режим за разпускане поне един час преди лягане, така че тялото ти да разбере, че е време за сън. Тялото ти се нуждае от баланс, а това означава да си лягаш по едно и също време всяка вечер и да се придържаш към него. Проблемът е, че сме склонни да се придържаме към този режим през седмицата, а през уикенда го пренебрегваме и после е трудно да се върнем обратно към него. Мотивиращо е да се знае, че придържането към конкретен режим е един от начините, чрез които успешните хора успяват да работят и през уикенда.

7. Алкохолът помага, за да спиш добре

Всички сме усещали сънливостта, която ни връхлита след няколко бири, или чаши вино. Но макар да е изкушаващо да мислим, че това прави алкохола полезно средство за сън, подобно твърдение е много далече от истината. Алкохолът може да помогне на човек да заспи, но също така пречи на това, което се счита за качествен сън.

Алкохолът причинява фрагментиране на БДО съня, което води до нарушаване на общия модел на съня на човек. Марихуаната също е известна с това, че влияе на БДО съня, предизвиквайки намаляване на продължителността на тази фаза, като по този начин е малко вероятно да имаме сънища.

8. Твоят модел на сън остава същия през по-голямата част от живота ти

Количеството сън, от което се нуждаеш, се променя в различните етапи от твоя живот. Докато си бременна, или когато се бориш със заболяване, повече сън е полезен. Някои хора са ок с 6 часа сън. Важно е да правиш това, което те кара да се чувстваш добре и отпочинала.

9.  С остаряването, нямаш нужда от много сън

Разбира се, баба ти е ставала в 4:30 сутринта всеки ден, но това не означава непременно, че не ѝ е трябвал пълноценен сън през нощта.

Докато тялото ти се нуждае от по-малко сън с остаряването, това не означава, че трябва да спиш само четири, или пет часа на нощ.

Според проучвания се препоръча новородените да получават между 14 и 17 часа сън всяка нощ, докато възрастните между 18-64 години трябва да получават седем до девет часа всяка вечер. Всъщност, повече сън е една от 7-те тайни да останеш млад!

Очаквай втора порция митове и истини, съвсем скоро в Част II на тази статия.

 

« Назад към всички новини