Блог Меню

5 Храни, които трябва да избягваш, за да спиш по-добре

22.05.2019

Изключваш електронните устройства поне един час преди лягане, придържаш се към редовен режим за лягане и спиш в хладно и тъмно помещение. С други думи, правиш всичко, което сме ти препоръчвали досега за добър сън, но все още се въртиш и будуваш нощем. Може би е време да помислиш, какво ядеш, защото храните, които избираш, могат да ти причиняват проблеми със съня.Специалистите отбелязват, че пропускането на хранене, яденето по различно време, и изборът на определени храни могат да развалят качеството на съня.

Ако не спиш добре, тези пет храни могат да бъдат причината за това:

1. Кофеин

Кофеинът може да е очевиден виновник, но все пак си струва да бъде споменат отново. Пиеш кафе сутрин, защото силата на кофеина те събужда, което е добре. Въпреки това, пиенето на напитки с кофеин вечер може да има същия ефект, което не е желателно, особено през нощта.Кофеинът е стимулант и увеличава сърдечната честота и бдителността, което всъщност е обратния ефект, който търсиш, когато се опитваш да заспиш.

Въпреки че едно проучване установява, че консумирането на кофеин в рамките на шест часа преди лягане води до влошаване на съня, подходящото време за спиране на кофеина зависи от организма на всеки един човек. Някои хора преработват кофеина по-бързо от други. Ако мислиш, че еспресото след вечеря, или колата ти пречат на съня, опитай се да спреш кофеина няколко часа преди лягане и виж, дали има разлика.

2. Захар

Една голяма купа сладолед преди лягане може да те накара да се будиш няколко пъти през нощта, според скорошно проучване. Резултатите показват, че колкото повече захар консумираш, толкова по-голяма е вероятността да се будиш нощем.

Макар че сладките изделия трябва да бъдат избягвани преди лягане, храни с високо съдържание на естествени захари, като плодовете, са страхотна опция за лека закуска, и предотвратяват огладняването през нощта. За да се сведе до минимум вдигането на кръвната захар, което може да те държи будна, се препоръчва съчетаване на плодове с протеини и здравословни мазнини. Шепа бадеми и ябълка, или извара и праскови са две добри възможности.

3. Люта храна

Онези пикантни пилешки крилца, които толкова обичаш,  могат да ти причинят киселини, което прави заспиването невъзможно. Едно проучване установява, че яденето на пикантни храни по време на вечеря затруднява заспиването и намалява времето, прекарано в нискочестотен (дълбок) сън, което според учените се дължи на вдигането на телесната температура, благодарение на веществото капсаицин в пикантните храни. Те могат да раздразнят храносмилателния тракт и да доведат до киселини, или храносмилателни разстройства.

Вместо да се отказваш от лютите храни, които предлагат ползи за здравето, от стимулирането на метаболизма и намаляването на възпаленията, до предотвратяването на растежа на раковите клетки, просто ги избягвай непосредствено преди лягане. Поръчай си любимите пикантни пилешки крилца, или супер люта салса на обяд, вместо за вечеря.

4. Мазни храни

Необходима е много енергия на тялото ти, за да разгради храни с високо съдържание на мазнини, като пържени картофи и паста със сметанов сос. Една диета с високо съдържание на наситени мазнини се свързва с по-малко количество дълбок сън, според данни от проучвания. Храни с високо съдържание на мазнини са склонни да са по-тежки, и колкото по-пълен се чувства коремът ти, толкова по-трудно ще ти бъде да заспиш. Когато става въпрос за добър сън през нощта, тежките ястия не са твой приятел.

5. Алкохол

Диджестивът вечер наистина не е най-доброто решение. Ново изследване е установило, че алкохолът влияе зле на съня, и  дори само едно малко питие оказва негативно влияние върху възстановителния сън; умерената консумация на алкохол намалява качеството на възстановителния сън с 24%, а високата консумация на алкохол го намалява с почти 40%. 

Въпреки че може да ти помогне да заспиш, алкохолът се преработва бързо и може да наруши съня ти и да те накара да се събудиш по средата на нощта. За да не позволиш една чаша вино, или бира, да развали съня ти, препоръчително е да се ограничи консумацията на алкохол до едно питие за жени, и две питиета за мъже, и да не се пие алкохол в рамките на три часа преди лягане. Поддържането на дневник на съня, който включва запис на  всичката храна, която приемаш, може да ти помогне да идентифицираш възможни връзки между твоята диета и качеството на съня ти, и да ти помогне да направиш корекции, за да получиш един по-качествен и  по-спокоен сън.

« Назад към всички новини