Блог Меню

Съвети за сън по време на пандемията COVID-19, Част I

07.05.2020

Новият коронавирус (известен още като COVID-19) въведе света в неизследвани води. Цели държави са в режим на блокаж, икономиката спря и много хора се страхуват за себе си и своите близки.

 

С толкова безпрецедентни промени, които настъпват толкова бързо, разбираемо е, че значението на съня е извън фокуса. Но тъй като се приспособяваме към задължителната карантина в домашни условия и се опитваме да останем здрави по време на COVID-19 пандемията, съсредоточаването върху качествения сън носи огромни ползи.

 

Сънят е от решаващо значение за физическото здраве и ефективното функциониране на имунната система. Освен това е основен стимулатор на емоционалното благосъстояние и психичното здраве, помага да се преодолее стреса, депресията и тревожността.

 

Независимо дали си имала проблеми със съня преди COVID-19 или се появяват едва наскоро, има конкретни стъпки, които можеш да предприемеш, за да подобриш съня си по време на тази глобална пандемия.

Какви са предизвикателствата за съня по време на пандемия?

 

Милиони хора страдаха от безсъние преди коронавируса и за съжаление пандемията създава множество нови предизвикателства дори за хора, които преди това нямаха проблеми със съня.

 

Пандемията на коронавирус не засяга всички по един и същи начин. Разбира се, пациентите с вируса и фронтовите медицински работници са изправени пред тежестта на преките въздействия на болестта. Но както видяхме по целия свят, последствията се разпространяват далеч и широко и създават значителни бариери пред съня.

 

Прекъсване на ежедневието

 

Социално дистанциране, прекъсване на училище, карантина, работа от вкъщи: всички тези фактори внасят дълбоки промени в нормалния режим за хора от всички възрасти и сфери на живот.

 

  • Може да бъде трудно да се приспособиш към нов дневен график или да има липса на такъв.
  • Проследяването на времето и дори денят може да бъде трудно без типичните задължения, като оставяне на децата в училище, пристигане в офиса, посещение на повтарящи се социални събития или ходене на фитнес.
  • Заседяването у дома, особено ако има ниски нива на естествена светлина, може да намали светлинните сигнали за будност и сънливост, които са от решаващо значение за нашия циркаден ритъм.
  • Ако в момента не работиш или работните ти часове са намалени поради COVID-19, може да се изкушиш да се успиваш всяка сутрин. Спането повече от седем-осем часа на нощ може да направи събуждането навреме много по-трудно, дори ако използваш аларма. Тези, които редовно се успиват, също могат да се чувстват изморени, раздразнителни и нефокусирани през целия ден.

 

Тревожност и притеснение

 

Притесненията изобилстват по време на пандемията COVID-19. Естествено, много хора се страхуват да не хванат коронавирус, тъй като не искат да се разболеят или да заразят други хора по невнимание.

 

Повечето хора имат близки приятели или семейство, които са по-възрастни или са в рискова група, което предизвиква притеснения за тяхното здраве и безопасност.

 

Същевременно кономическите проблеми засягат почти всички. Тъй като има застой в икономиката и загубата на работни места нараства, нормално е да се притесняваш за доходите и спестяванията си.

 

Все още има толкова много неизвестни в тази пандемия - доколко болестта ще се разпространи, дали болниците могат да се справят с кризата, колко дълго ще бъдем блокирани, кога икономиката ще може да се възстанови - и такава несигурност често води до безпокойство, което нарушава съня.

 Suveti-za-sun-po-vreme-na-pandemia-COVID-19

Депресия и изолация

 

Тази криза може да доведе до изолация и депресия, които могат да бъдат още по-лоши за хората, които имат любим човек, който е болен или е починал от COVID-19. Скръбта и депресията могат да се засилят чрез изолация у дома, и за двете е известно, че имат потенциал да причинят значителни проблеми със съня.

 

По-голям семеен и работен стрес

 

Много семейства са подложени на сериозен стрес в резултат на коронавируса. Отменените пътувания, изолацията от приятели и изобилието от време вкъщи, могат да внесат напрежение във всеки. Продължаването на работните задълженията от вкъщи или поддържането на къща, пълна с деца, които са свикнали да бъдат в училище, може да създаде реални проблеми, генерирайки стрес и разпри, за които е доказано, че са бариери пред съня.

 

Прекалено много време пред екрана

 

Независимо дали проверяваш новините по телефона си, присъстваш на видео конференция в Zoom, гледаш прекалено много Netflix, или си вторачена в лаптопа, докато работиш от вкъщи, социалното дистанциране може да означава огромно увеличение на времето пред екрана.

 

Много пъти сме говорили за това, но си струва да го споменем още веднъж - прекалено многото време пред екрана, особено по-късно вечерта, може да окаже пагубно влияние върху съня. Не само може да стимулира мозъка по начини, които затрудняват сънливостта, но синята светлина от екраните може да потисне естественото производство на мелатонин - хормонът, който тялото произвежда, за да ни помогне да заспим.

 

Умора свързана със стрес

 

Хроничният стрес от преживяването на пандемия може да доведе до множество физически симптоми, включително постоянни главоболия, пропуски в паметта и проблеми с храносмилането. Умората, свързана със стрес, е друг често срещан страничен ефект. Умората е почти постоянно състояние на отпадналост, което се развива с течение на времето и намалява твоята енергия, мотивация и концентрация. Дори ако получаваш достатъчно количество сън през нощта, умората все още може да те кара да се чувстваш отпаднала и немотивирана сутрин.

 

Защо сънят е важен по време на пандемия?

 

Сънят е критичен биологичен процес и истината е, че той винаги е важен. Когато се сблъскаш с пандемията COVID-19 обаче, сънят става още по-важен поради широките му ползи за физическото и психическото здраве.

 

  • Сънят подкрепя здравата имунна система. Солидната нощна почивка засилва защитните сили на организма ни и проучванията дори установяват, че липсата на сън може да направи някои ваксини по-малко ефективни.

 

  • Сънят засилва мозъчната функция. Умът ни работи по-добре, когато спим добре, допринасяйки за сложното мислене, учене, памет и вземане на решения. За възрастни и деца, които се приспособяват към работа и училище у дома, добрият сън може да им помогне да поддържат остър ум.

 

  • Сънят повишава настроението. Липсата на сън може да направи човек раздразнителен, да намали енергийното му ниво и да предизвика или да влоши усещането на депресия.
  • Сънят подобрява психичното здраве. Освен депресия, проучванията са установили, че липсата на сън е свързана със състояния на психичното здраве като тревожно разстройство, биполярно разстройство и посттравматично стресово разстройство (ПТСР).

 

Експертите са съгласни, че получаването на постоянен, качествен сън подобрява практически всички аспекти на здравето, поради което е достоен за нашето внимание по време на пандемията на коронавирус.

 

Очаквай втора част на тази статия, в която ще ти дадем практически съвети как да подобриш съня си по време на COVID-19 пандемията.

 

« Назад към всички новини